In 10 minuten 4000 euro verdiend















Huurders van Vidomes kunnen vanaf januari 2017 hun huur betalen via IDEAL. Voor wie nog maandelijks via de acceptgiro betaalt, is dit een makkelijk alternatief. Vanaf 1 juli 2017 stopt de corporatie namelijk met het versturen van acceptgiro’s. In plaats daarvan ontvangen de huurders een papieren factuur met een QR-code. Door deze te scannen met een smartphone of tablet, kunnen zij direct betalen via IDEAL.   

Vidomes speelt hiermee in op de afschaffing van de acceptgiro’s als wettelijk betaalmiddel, uiterlijk 1 januari 2019. “Betalen via een automatische incasso blijft natuurlijk de beste oplossing”, zegt Vanessa Klapwijk, Proceseigenaar Wonen bij Vidomes. “Dan hoeven huurders nergens over na te denken en wordt de huur maandelijks op een vast tijdstip afgeschreven. De groep huurders die hier niet voor kiest maken we het zo gemakkelijk mogelijk, want de klant staat bij ons op nummer 1. En die is er niet bij gebaat als hij een huurachterstand oploopt.”

Sinds dit jaar maakt Vidomes bij de facturering gebruik van een digitale incassotool van Mail to Pay. Hiermee wordt het mogelijk om facturen te versturen per sms, e-mail of brief. De sms en e-mail zijn voorzien van een directe betaalknop. De brief bevat een QR-code en een webadres. Zo begeleidt Vidomes de huurders naar een IDEAL-omgeving.

Maatwerk
Alle huurders die nog niet per incasso betalen, krijgen vanaf 1 juli 2017 maandelijks een papieren factuur. In het vierde kwartaal van 2017 benadert Vidomes hen actief met de vraag of ze willen overstappen op digitale betaling. Ze kunnen aangeven of ze hun factuur per e-mail of sms willen ontvangen. Wie dat niet wil, ontvangt gewoon de papieren versie. Klapwijk: “Natuurlijk kan de digitalisering ons niet snel genoeg gaan, maar het is belangrijk dat we de klant in dit proces meenemen. Bij elke stap die we zetten, staat de klantbeleving centraal.” 

"In het aanmaanproces vindt Vidomes het belangrijk om te segmenteren”, legt Klapwijk uit. “Hierdoor kunnen we maatwerk leveren. We kunnen onze ‘tone of voice’, de middelen die we inzetten en de timing afstemmen op de betreffende groep huurders. Iemand die al jaren bij ons huurt, maandelijks trouw betaalt en een keer te laat is met betalen, benaderen we bijvoorbeeld anders dan een notoire wanbetaler. En dan zijn er nog de kwetsbare huurders, die speciale ondersteuning nodig hebben. De komende tijd maken we verschillende klantsegmenten aan, die bepalend zijn voor het aanmaningsproces. Per segment kunnen we in het systeem een traject uitstippelen, bijvoorbeeld eerst een brief en na zoveel tijd een sms of e-mail. Het systeem doorloopt dan zelf alle stappen totdat de huur is betaald.”

Efficiënt
“In januari verstuurden we voor het eerst aanmaningen per sms”, vertelt Klapwijk. “Binnen 10 minuten was de eerste 4000 euro al overgemaakt. Zo gemakkelijk kan het dus zijn! Het mooie van Mail to Pay is dat alle communicatie vanuit Vidomes plaatsvindt. Hierdoor geven we onze huurders een gevoel van veiligheid. De brieven zijn opgemaakt in onze huisstijl en Vidomes is de afzender van de sms’jes en e-mails. Bij de betaling voert de huurder veiligheidschecks uit en op het bankafschrift ziet hij dat het geld is overgemaakt aan Vidomes.”

De basis voor de nieuwe werkwijze is nu gelegd en er is al één klantgroep aangemaakt in het systeem. Eind dit jaar moet het hele systeem zijn ingericht. “Er komt veel bij kijken”, aldus Klapwijk. “De datakwaliteit moet op orde zijn en de klantgroepen moeten zo gedefinieerd worden dat we de juiste informatie uit het systeem kunnen halen. Aan de voorkant willen we een label aan huurders hangen. Die labels zijn vervolgens gekoppeld aan acties die ertoe moeten leiden dat mensen hun huur betalen. De winst die het uiteindelijk oplevert: minder huurachterstand en ontruimingen en een efficiëntere werkwijze. Maar bovenal klanten zonder betalingsachterstanden en dat is waar we het als corporatie voor doen!” 

 

Wat hebben de mogelijke coalitiepartijen op woongebied gemeen?

VVD, CDA, D66 en GroenLinks bekijken op dit moment of het mogelijk is samen een nieuw kabinet te vormen. Als dat lukt, hoe gaat het woonbeleid van deze coalitie er dan uitzien? Wat hebben de vier partijen gemeen?  En waarin verschillen ze? De belangrijkste punten op een rij. 

Lees Meer
In 10 minuten 4000 euro verdiend

Huurders van Vidomes kunnen vanaf januari 2017 hun huur betalen via IDEAL. Voor wie nog maandelijks via de acceptgiro betaalt, is dit een makkelijk alternatief. Vanaf 1 juli 2017 stopt de corporatie namelijk met het versturen van acceptgiro’s. In plaats daarvan ontvangen de huurders een papieren factuur met een QR-code. Door deze te scannen met een smartphone of tablet, kunnen zij direct betalen via IDEAL.    

Lees Meer